El passat dimarts vaig tenir la oportunitat de visitar una escola representativa: Escola Municipal Arc Iris. Aquesta escola té una gran història darrere seu. Va néixer sent escola de república i amb el franquisme va passar a dir-se "26 de Enero", sent una escola sanatori per a infants amb problemes respiratoris. Als setanta, aconsegueixen canviar el nom de l'escola, que rep el nom que té actualment.
En aquesta escola s'hi treballa de manera poc quotidiana amb el model de escola que vaig ser-hi jo. Alguns dels seus trets d'identitat són aquests: aporta una educació integral, és una escola participativa i escola cohesionadora que transmet un sentiment de pertinença al nostre país.
Aula de plàstica |
A part de les classes que tenen de normal, acullen d'altres metodologies que trobo molt interessants. Primer de tot, el treball de les arts plàstiques són totalment lliures: no tenen uns cànons marcats per al dibuix i els colors per fer les manualitats se'ls creen ells mateixos per tanteig amb les mescles de les pintures. En resum, fan us de la seva imaginació. També el que m'ha agradat més és que per cada assignatura tenen una sala diferent de treball de manera que no tenen a tots els infants tancats les sis hores de classe retinguts en un mateix lloc.
Una de les dinàmiques que més hem va sobtar i que m'hagues agradat de haver tingut en el la meva escola és el conssell d'alumnes. Aquesta és una bona manera d'apropar-se als nens i a les seves necessitats reals. Una manera de poder debatir i acordar els problemes quotidians de la vida diaria a l'escola, com podria ser tractar el problema del reciclatge a la hora d'esbarjo.
Sala de la ràdio |
L'escola acull un altre projecte molt curiós. Fan un programa de ràdio cada dues setmanes. Aquest projecte és dut pels nens de sisè juntament amb l'ajut d'un professor. Aquest equip de ràdio està format per un total de 7 infants, en que cada un d'ells té una funció, que va des de la música, organització comentaristes, etc. però fora de la zona de treball hi ha corresponsals de cada classe, que són els que s'encarreguen de donar les noticies de cada classe al equip tècnic. Amb aquesta activitat l'escola treballa l'educació integral en tos els seus àmbits: compromís, millora del llenguatge verbal a la hora de parlar en directe, llenguatge escrit amb la redacció de les notícies i preparació de preguntes pels més menuts de la casa.
La educació que dona aquesta escola no és simplement donada pels professors o per la experiència. Existeix el factor de la tercera persona, és a dir de l'alumne més gran. Els nens de cursos més petits són acollits per un altre d'un curs més gran amb el que l'ensenyaran a llegir, mitjançant textos que es prepara en més gran per fer comprensió escrita, conèixer noves paraules, etc.
Pel que fa la organització i repartiment de les zones d'esbarjo, fa poc que han canviat el sistema per a repartir-les a causa de que el futbol era sempre el joc que imperava. Per això cada dia de la setmana pertoca una zona diferent del pati per a jugar. I a més, cada zona esta destinada per a una tipologia de jocs diferents per a diversificar els jocs a totes les edats. A més, conten amb tot un conjunt de material per a les hores fora d'estudi, com pilotes, patins, etc. per que puguin diversificar el joc.
De la biblioteca que tenen se'n fa un us molt intens. És oberta de cinc a sis de la tarda per a tots els infants que ho necessitin. I com que vivim a un moment en que la informàtica és molt important per aquest mon en que la comunicació és inmediata i universal, tenen l'aula d'informàtica al costat, com a recurs complementari a la cerca d'informació.
També vaig trobar molt positiu de l'anul·lació dels timbres per a marcar el fi de les classes. Allà feien ús de cançons catalanes per a marcar-ho, per a fer de l'escola menys semblant a un recinte tancat en el que s'hi obliga estar.
Aquesta escola crec que és molt representativa per la educació que jo crec que hauria de adquirir el sistema educatiu actual. Crear una educació que no sigui receptiva per al nen, és a dir, fer una educació pel nen, no per a crear còpies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada